Методична скарбничка
Майстер-клас Дж.Олдрідж "Останній дюйм"
https://drive.google.com/open?id=1c3WMjdJ9UCot2XBJjzjbPxJTZ6drjjfl
Прийом «фішбоун» на уроках літератури.
На уроці необхідно озброїти учня не тільки знаннями, але і прийомами роботи з інформацією - зокрема, умінням ставити і вирішувати ті чи інші завдання. Один з кращих способів зробити це - уявити інформацію в наочно-змістовній формі, використовуючи прийом «фішбоун».
зміст
1.Суть дидактичного прийому
2.Правила складання «риб'ячого скелета»
3.Прімери використання технології на різних уроках
Суть дидактичного прийому
«Фішбоун» ( «риб'яча кістка», «риб'ячий скелет») - спрощене назву методу японського вченого Каору Ісікава. Ця графічна техніка представлення інформації дозволяє образно продемонструвати хід аналізу будь-якого явища через виділення проблеми, з'ясування її причин та підтверджуючих фактів і формулювання висновку з питання. У процесі складання «риб'ячого скелета» хлопці:
вчаться працювати в групі або парах;
візуалізують причинно-наслідкові зв'язки;
ранжируют різні фактори по їх значимості;
розвивають здатність критично мислити;
навчаються давати оцінку явищам дійсності.
Вчені Бостонського університету, що займаються дослідженням способів сприйняття в учнів, прийшли до висновку, що за допомогою зорових образів дитина швидше запам'ятовує будь-яку інформацію.
Схема «риб'ячого скелета» дозволяє підбирати відповідне рішення для будь-якої проблемної ситуації, генеруючи нові ідеї, спрямовані на прискорення і полегшення процесу мислення. Особливо корисно користуватися прийомом під час «мозкового штурму», щоб діти вчилися швидко і чітко формулювати думки.
Схема
Ісікава допомагає систематизувати отримані знання за основними категоріями:
причини, факти, висновки по темі
Правила
складання «риб'ячого скелета»
«Фішбоун»
складається заздалегідь або заповнюється разом з хлопцями на уроці. Сучасні
технологічні можливості дозволяють швидко зробити кольоровий і красивий шаблон
«риб'ячого скелета» в графічному редакторі, але і на звичайному аркуші паперу
формату А3 або дошці. Існують два типи розташування:
горизонтальне
(найбільш точно повторює скелет риби;
вертикальне,
що дозволяє розмістити на «кісточках» більший обсяг інформації.
«Риб'ячий
скелет» складається з 4 блоків інформації:
голови,
в якій позначається питання або проблема;
кісточок
вгорі (або праворуч), де фіксуються причини і основні поняття того чи іншого
явища, проблеми;
кісточок
внизу (зліва), що підтверджують наявність тих чи інших причин;
хвоста,
що містить висновки та узагальнення з питання.
Дуже
важливо, щоб рішення проблеми були збудовані за ступенем актуальності: чим
ближче до голови, тим більш актуальні.
Складання
записів на «тілі» риби проводиться за правилом «КТЛ» (коротко, точно,
лаконічно): краще використовувати всього 1-2 іменників для позначення того чи
іншого пункту, які будуть чітко відображати суть явища.
Способи
та форми застосування такого методу.
«Фішбоун»
- універсальний прийом, яким можна користуватися на уроках будь-якого типу. Але
найбільш ефективно «риб'яча кістка» застосовується на заняттях узагальнення і
систематизації отриманих знань, щоб допомогти учням організувати отриману
інформацію в струнку систему з чіткими взаємозв'язками між елементами.
Що
стосується місця технології в конспекті уроку, то вона може виступати як спосіб
організації частини уроку, або ж в якості стратегії всього заняття по темі.
Наприклад, за допомогою методу можна проводити цілі уроки з вивчення творчості
Пушкіна або Толстого.
Хлопцям
на уроці пропонується розглянути проблеми, порушені в творчості письменників (з
конкретними прикладами з творів), і завдання хлопців - оцінити значення робіт
великих співвітчизників для наступних поколінь.
Спосіб
складання «риб'ячого скелета» може бути:
індивідуальним
(хлопцям дається питання і хвилин 10-15 на обдумування і складання «риб'ячого
скелета», потім обговорюються результати роботи кожного);
груповим
(всім учасникам групи лунає текст, після його прочитання і по ходу обговорення
заповнюється схема).
Складання
фішбоуна на уроках російської мови.
Складання
на дошці разом з хлопцями.
Звертаємо
увагу:
1.
Важлива частина - голова! Позначаємо питання: як визначити будь-яку частину
мови.
2.
Кісточки вгорі або праворуч: основні поняття
3.
Кісточки внизу або ліворуч: підтвердження, висновки, узагальнення
Навіщо це потрібно?
Для об'ємних тим «кісточки» можна зробити багаторівневими
«Фішбоун» можна використовувати в якості:
домашнього завдання по темі;
опорного конспекту на уроці;
самостійної роботи з перевірки якості засвоєння матеріалу;
проектної роботи.
Особливо важливо робити акцент на презентації результатів заповнення схеми. Вона повинна підтверджувати значущість проблеми і показувати взаємозв'язок всіх позначених елементів. Іноді хлопці визначають кілька проблем, а от з аргументами виникають складності: учням непросто знайти підтвердження для кожної. Це нормальна ситуація, адже в житті теж припущень завжди більше, ніж підтверджень. Тому нижні (або ліві) «кісточки» можуть залишатися порожніми. Що стосується виведення, тобто хвоста риби, то його можна пропонувати в готовому вигляді або залишати на доопрацювання хлопцям. Завершення роботи зі «скелетом» будується на визначенні подальших дій: або продовжувати дослідження питання, або формулювати його рішення.
Прийом Ісікава може бути доречний на уроках будь-якого циклу, але самими «плідними» схеми виявляються на заняттях, які передбачають початок дослідницької діяльності.
Приклади використання технології на різних уроках
Найбільш часто «риб'яча кістка» застосовується на уроках літератури. Наприклад, таким може бути «риб'ячий скелет», заповнений на передостанньому занятті перед написанням твору есе з вивченого твору В.Т. Шаламова «Останній бій майора Пугачова»
«Голова»: чи важко зробити важливий вчинок, щоб залишитися людиною і померти вільним?
«Верхні кістки»: бажання жити, відповідальність за свою Батьківщину, сміливість.
«Нижні кісточки»: витримка, характер, любов до своєї країни, бажання залишитися вільною людиною і ін.
«Хвіст»: героєм може бути кожен, хто любить Батьківщину.
Пропоную підготувати повідомлення на тему: «Хто він, майор Пугачов?».
На основі даного фішбоуна скласти характеристику або зв'язний монологічний відповідь по даній темі.
Що дає нам цей прийом?
1. Вступ «фішбоун» допомагає хлопцям виділяти проблему, знаходити її підтвердження і формулювати висновок.
2. Робота зі схемою вчить молодь працювати індивідуально і в групах, а також з повагою і увагою ставитися до думки інших
3. Крім того, «риб'яча кістка» стимулює творче мислення і розвиває критичне.
Комментарии
Отправить комментарий